نوشته شده توسط : محسن
برررسی معماری ارگانیک ترکیب ساختمان با طبیعت است وسعی در تحمیل آن به طبیعت ندارد به معماری ارگانیک معماری انداموار یا بیومورفیسم نيز اطلاق مي شود. خطوط کناره ی نمای اشکال و فرم های ارگانیک عموما نامنظم اند و به نظر می رسد به خطوط کناره ی نمای گیاهان یا حیوانات زنده شباهت دارند. مفهوم سبک “ارگانیک” نیز همانند بسیاری از دیگر مفاهیم به کار گرفته شده در دورکاری معماری از رشته های دیگر وام گرفته شده، و زمانی که برای معماری و ساختمان به کار می رود، تعیین حدود آن مشکل است. این مفهوم، روابط هماهنگ بین کل و جز را در خود جای می دهد. اما هم چنین با فرآیندهایی طبیعی همچون تولد و رشد و مرگ ارتباط دارد. سیر مفهوم ارگانیکشاید قوی ترین ساخت و ساز ها و قدیمی ترین آنها را معماری انسان های اولیه در غار ها بتوان گفت. یونانیان قدیم نیز به طبیعت به دیده احترام مینگریستند. که معبد دلفی بهترین مصداق طراحی شهری یونان باستان باتدبیری مشهور به ”استقرارآتنی“ ساختمان نوع نظام سازه ای و ساختمانی مصنوع بشر که خود را با قواعد طبیعت مبتنی بر بهترین استفاده از توپوگرافی ،خطوط میزان و رد پای حیوانات هماهنگ می سازد . لئوناردوداوینچی به طبیعت اعتقاد داشت او با کلامی دانته وار نوشته است ” نقاشی فرزند زاده طبیعت است ” و با اشراف به دیرینگی ازلی طبیعت، تا به آنجا پیش رفت که معتقد بود ” نقاشی پایدار می ماند زیرا مستقیما از طبیعت سرچشمه می گیرد، در حالی که موسیقی بلافاصله پس از اجرا می میرد “ . این باور ، احترام تعصب آمیز و سر سپردگی وی را به طبیعت نشان می دهد . به نظر او هنر باید با طبیعت سازگار باشد . تصویر کلی او از خلاقیت گونه ای «نو آوری ضمن حفظ وفاداری» به طبیعت بوده است. به اعتقاد میکل آنژ فرمی که هنرمند به مصالح می بخشد نه تنها ذهن هنرمند ،بلکه از پیش در خود مصالح وجود دارد . بنابر این هنرمند همواره در کشاکش متافیزیکی با فرم و اسرار طبیعت است و این فرایندی است مکاشفه آمیز که از طریق آن هنر مند توده فرمی را که از قبل در ذهن خود و نیز در مصالح نهفته است، کشف میکند. شاید این همان موضوعی باشد که فرانک لوید رایت همواره در بحث مصالح به آن اشاره میکند. رایت و بسیاری از دورکاری معماران که در طلب یاد گیری از طبیعت هستند بسیاری از اسرار طبیعت، جنبه های مختلف آمیختنطبیعت با سایت، استقرار ساختمان روی آن، جهت یابی آن، آثار جنبی حرارتی و اقلیمی و گاه حتی جنبه های مختلف فرمی طرز تشکیل ساختمانی طبیعت را فرا گرفته اند. مبانی نظری معماری ارگانیکچیزی به عنوان یک مبنای نظری مشخص برای مجموعه معماری ارگانیک وجود ندارد. نه سخنان پردامنه و تا حدی پراکنده فرانک لوید رایت و نه اظهارات کم و بیش دقیق تر هوکو هرینگ و نه اظهار عقیده های گاه و بی گاه هانس شارون و آلوار آلتو، هیچ کدام را نمی توان چندان مفید دانست. اما شاید سه اصل زیریک طرح کلی ساده دورکاری را ارائه دهد:
تاریخچه معماری ارگانیکمعماری ارگانیک در آمریکا در قرن 19 توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت. اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه اول قرن بیستم در نوشتارها و طرح های فرانک لوید رایت مشاهده کرد. به اعتقاد فرانک فرنس براساس نظریه ارگانیک همه فرم های طبیعی پویا هستند. سالیوان از پایه گذاران مکتب شیکاگو و معماری مدرن در آمریکا بود و اعتقاد بسیار زیادی به فرم های طبیعی و سبک ارگانیک داشت. سالیوان به روشی معتقد بود که مشابه پروسه خلقت در طبیعت بود. او برای اولین بار اصطلاح فرم تابع عملکرد را بیان نمود. سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی می دید. هر چند معماری ارگانیک برخلاف کارهای میس وندروهه و لوکوربوزیه صورتی جهانی به خود نگرفت، ولی با این حال پیروانی در سایر کشورها پیدا کرد. دورکاری در اروپا می توان از هوگوهرینگ که از جمله نظریه پردازان معماری ارگانیک است، و هنز شارون آلمانی، آلوار آلتو فنلاندی و گروه دیستل در هلند نام برد. در ایران هم می توان درکارهای مهندس هوشنگ سیحون (خانه اوشان-فشم) مهندس پاسبان حضرت (پارک جمشیدیه – تهران) مهندس مهرداد ایروانیان (پارک های شیراز) نمونه هایی دورکاری از اصول طراحی معماری ارگانیک را مشاهده کرد. پارک شفق تهران پارک جمشیدیه تهران معنای معماری ارگانیکدر اوایل قرن بیستم که به تدریج ایده های رایت در ساختمان هایش شکل می گرفت، دراروپا و امریکا تکنولوژی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت بود. این پیشرفت در زمینه های معماری، از نظر تئوری واجرایی بسیار مشهود وبارز بود. اگر چه رایت با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت، ولی وی آن را به عنوان غایت وهدف تلقی نمی نمود. به اعتقاد رایت، تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود. او در ۲۰ می ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیک را با عبارت ذیل تعریف کرد: ۱-طبیعت: فقط شامل محیط خارج مانند ابرها و درختان می باشد. ۲-ارگانیک: به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا میباشد.۳- شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم وعملکرد واستفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان دررابطه باعملکرد ضروری است. فرم و عملکرد یکی هستند. ۴- لطافت: تفکر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد.همانگونه که پوشش درخت وگلهای بوته ها شاخه های آنها را تکمیل میکند.مکانیک ساختمان باید در اختیار انسان باشد ونه باالعکس . ۵- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.۶- تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است. رابطه تزئینات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد. ۷- روح: روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید دردرون آن باشد و از داخل به خارج گسترش یاید. ۸-بعد سوم: برخلاف اعتقاد عمومی، بعد سوم عرض نیست، بلکه ضخامت وعمق است. ۹-فضا: عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد. فضا یک شالوده نهانی است که تمام ریتم های ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند. رایت خود اصطلاح « معماری ارگانیک » را با واژه های دیگری نظیر پویا ، حیاتی ، جوهری و همه جانبه تعریف کرده و با این مترادف سازی ها منظورخود رااز واژه «ارگانیک» که معادل فارسی آن «اندام واره ای » است مشخص می سازد دورکاری باشد. :: بازدید از این مطلب : 10 نوشته شده توسط : محسن
سبک مینیمال چیست؟در حقیقت، مینیمالیسم یک جنبش هنری و طراحی داخلی گسترده است که شروع آن به قرن بیستم میلادی باز میگردد. مینیمالیسم به عنوان یک مفهوم، نه تنها در معماری، بلکه در زمینههای دیگر هنر و طراحی داخلی و حتی شیوه زندگی، معنا و کاربرد فراوانی دارد. مینیمالیسم، به عنوان یک جنبش، در دنیای هنر بوجود آمد. این اصطلاح در سال 1965 میلادی توسط فیلسوف بریتانیایی ریچارد وولهایم استفاده شد و بعدها به واژه و اصطلاحی رایج و همه گیر تبدیل شد. هدف سبک مینیمالهدف این سبک این است که می توان با پرداخت کمتر به تزیینات و جزییات، تنها با تاکید بر خلوص گرایی و سادگی صرف و نیز با بیرون کشیدن زیبایی ذاتی المان های معماری فضا، هر قطعه از هنر، دکوراسیون و مبلمان فضا، بتوان بیشترین تاثیر روانی را در محیط ایجاد کرد تا در نهایت باعث ایجاد نگرشی ساده گرایانه در انسان در برابر محیط اطراف و زندگی خود شود. همچنین طراحی داخلی پلان و فضاها به صورت اپن یا باز می باشد تا از هر گونه مخفی گرایی پرهیز شود و به جای آن شفاف سازی و روشن نمایی در فضا رخ دهد. با اینکه سبک مینیمالیسم بسیار ساده و شیوا است، در عین حال حس دعوت کنندگی بسیار زیادی دارد و تقریبا هر فضایی را تبدیل به محیطی جذاب، زیبا و لوکس می نماید. به همین دلیل است که شعار معروف این سبک، یعنی “کمتر بیشتر است ” (less is more) یا “هر چه کمتر بهتر! ” در همه بخش های این سبک خود نمایی می کند. جالب است که این شعار دقیقا خلاف سبک های سنتی و کلاسیک می باشد که شعار آنها “هر چه بیشتر بهتر” (more is more) است. رنگرنگ مبلمان باید به گونه ای انتخاب شود که شما را به هدف هر چه ساده تر کردن فضا نزدیک کند. در نوع اصیل این سبک تنها از یک رنگ استفاده می شود، اما اگر شما می خواهید کمی از خشکی این سبک فاصله بگیرید، می توانید از طیف رنگ های گرم هم به عنوان رنگ مکمل و چاشنی طراحی داخلی استفاده کنید تا از ایجاد یکنواختی جلوگیری کنید. بدین منظور می توانید از قانون 10/30/60 استفاده کنید. یعنی یک رنگ را به عنوان رنگ غالب، رنگ دوم را به عنوان رنگ ترکیب شونده با رنگ اصلی و رنگ سوم را برای ایجاد تفاوت و جلوگیری از یکنواختی انتخاب کنید. در کنار رنگ سفید، میتوانید از رنگهای بژ، خاکستری و مشکی کمک بگیرید تا پالت رنگیتان تکمیل شود. نورپردازیاز اصول اولیه این سبک استفاده حداکثری از نور طبیعی روز است. تحقیقات نشان داده است که تابش نور طبیعی در طول روز به اتاق در روحیه شما تاثیر بسزایی داشته و باعث افزایش سطح هوشیاری و انرژی شما خواهد شد. در نورپردازی مصنوعی هم از رنگ های ملایم و خنثی مانند سفید و آبی ملایم استفاده می شود. مبلمانهر چه مبلمان کمتر؛ بهتر! دقیقا می توانید شعار این سبک را در همه جنبه ها و بخش های طراحی داخلی این سبک حتی در نوع انتخاب مبلمان، به کار ببندید و تا حد امکان تمام سطوح را خلوت و ساده نگهدارید و خود را از هرگونه شلوغی و تزیینات اضافی در فضا و نیز مبلمان پر جزییات رها کنید، بدین شکل خودتان را در معرض رهایی و آزادی فکری کامل قرار دهید. در این نوع طراحی، اتاق ها معمولا بر اساس کاربردشان ساخته می شوند و هیچ راهی بهتر از نمایش مبلمان مناسب اتاق، در وسط آن به عنوان نقطه اصلی جلب توجه، وجود ندارد. اصول چینش مبلمان در این سبک به این صورت است که مبلمان قلب فضای شما است که با فضای خالی اطراف احاطه شده است تا تمام تمرکز فضا را به سمت خود جلب کند. همچنین توجه داشته باشید که از وسایلی استفاده کنید که چند عملکردی باشند تا از زیاد شدن تعداد وسایل در فضا جلوگیری کنید. مواد و متریالاستفاده از ساده ترین متریال ها و مصالح طبیعی را می توان در این سبک دید. مانند استفاده از چوب، بتن، شیشه و سنگ و … که کمترین پرداخت ها را شامل می شوند. هر چه طبیعی تر و خام تر، بهتر. همچنین استفاده از پوشش سادهی فلز در مبلمان و لوازم دکوری از ویژگی های سبک مینینمال است. سطوح فلزی با انعکاس نور باعث میشوند که فضای شما بزرگتر بنظر برسد. همینطور آنها به خوبی با انواع رنگ و دکوراسیونها ترکیب شده و شما هیچ نگرانی از جهت نخواهید داشت. کفمعمولا می تواند از جنس هر چیزی باشد؛ مانند کف چوبی (پارکت و لمینت) ، بتونی، سنگ، سرامیک و غیره. اما توجه کنید که می بایست کاملا خلوت طراحی شود. مثلا با قراردادن یک قالی در اتاق، تا بدین شکل به فضا هم رنگ و لعابی داده شود و همچنین به خلق یک نقطه کانونی در فضا کمک کرده باشد. توصیه ما به شما استفاده از متریال چوب است تا علاوه بر جلوگیری از یکنواختی در فضا به القای حس گرما کمک کند. چوب با حس طبیعی و گرم خود می تواند فضا را دست خوش تغییراتی دلنشین کند. دیوارهادیوارهای خود را تمیز و ساده طراحی داخلی کنید. فقط یک یا دو قطعه اثر هنری ساده و بی آلایش را برای دیوار فضایتان انتخاب کنید. همچنین می توان از یک رنگ روشن مات برای اضافه کردن به دیوار استفاده نمود تا از شدت خنثی بودن فضا کاست. تا بدین شکل کمی در فضا کنتراست لازم را ایجاد نمود و فضا کاملا یکدست و بی روح جلوه نکند. انبار یا کمدوسایل اضافی را به انبار انتقال دهید. زیرا در این سبک اثری از کلکسیون وسایل و تجهیزات اضافی دیده نمی شود. استفاده از قفسه ها و محفظه های نگهداری وسایل به صورت مخفی و به دور از دید توصیه میشود. می توانید این کمدها را پشت در بسازید، یا یک سری کشو در طرح خود در نظر بگیرید. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که کلید داشتن خانه ای مینیمال، جلوگیری از بهم ریختگی و شلوغی فضا است. این روش کمک بسیاری برای نظم دهی و سازمان دهی ذهنی شما و فضایتان می کند. :: بازدید از این مطلب : 15 نوشته شده توسط : محسن
کانسپت ها از این نظر که تفکراتی حاصل از ادراک ما هستند تشابه زیادی با ایده ها دارند. با این تفاوت که کانسپت ها دارای یک ویژگی خاص خود هستند و آن این که این تفکرات معطوف به راه های گردآوری چند عنصر و ویژگی در یک کل هستند. مثلا در طراحی آشپرخانه ، کانسپت همچنین تعیین کننده چگونگی تاثیر گذاری جنبه های مختلف نیازمندی های بنا بر طراحی وساخت آن از طریق اجتماع در یک اندیشه خاص است. کانسپت در معماری موضوعی هدفمند است. نتیجه تلاش متمرکز و خلاقانه در یکپارچه کردن عناصری به ظاهر نا متشابه کانسپت گرا، به مضمون کانسپت، وسعت بیشتری می توانند به شکل مفصل تری به رشته تحریر در آیند. نوشته هایی که در ادامه می آیند از سناریو های طولانی تری انتخاب شده اند، که به وسیله معمارانی با سبک های مختلف و با گرایش مشابه به کانسپت نوشته شده اند.
در چنین فضایی شی در ذهن شروع به شکل گیری می کند و در آن هنگام باید به ایفای ایده های معمارانه گام نهد و مهم ترین این است که فضایی چنین با شکوه را در ذهن حفظ کنیم و بگذاریم تا خود فضا کل عمارت را شکل دهد،بگذاریم فضای درون معماری خودش بیرون آید. سناریو از تفکرات و ایندیشه های حاصل شده در طول روند طراحی آشپزخانه برای ایجاد وحدت هر چه بیشتر آن ها استفاده می کند. با تعریف ساده می توان گفت کانسپت ها ایده هایی هستند که عناصر گوناگونی را در یک جا گرد هم می آورند. این عناصر گوناگون در متن این نوشتار، تفکرات، تصورات و مشاهدات هستند. در معماری، کانسپت مسیری است که طی آن نیاز های فیزیکی، شرایط محیطی و باور ها به هم می پیوندند و به این ترتیب کانسپت ها بخش مهمی از روند طراحی معماری را شکل می دهند. این بحث در پی تعیین جایگاه کانسپت در طراحی معماری به تعریف انواع پنجگانه کانسپت می پردازد که عبارتند از : قیاسی، استعاری، ذاتی، پاسخ مستقیم و آرمانی (حل مشکل). همیشه کانسپت ها توسط معماران پدید نمی آیند. شاید بهترین نمونه این موضوع پاسخ لوکوربوزیه به کانسپت مورد نظر کارفرما در ساختمان چوب در مرکز هنر های بصری دانشگاه هاروارد باشد. این مرکز یک بخش دانشجویی است که نه تنها برای دانشجویان رشته های هنری بلکه برای سایرین هم قابل استفاده است. کانسپت در دانشگاهکانسپت مورد نظر مسئولان دانشگاه چنین است که اگر دانشجویان بیشتری از فعالیت های مرکز با خبر باشند و بتوانند جریان کار و زندگی درون آن را مشاهده کنند آنگاه شرکت و حضور آن ها در کارگاه ها محتمل تر خواهد بود و لوکوربوزیه کانسپت را به اجرا در آورد. به این صورت او از مسیر عبور پیاده موجود در سایت رمپی طراحی آشپزخانه کرد که مانند تونلی از درون ساختمان عبور می کرد و امکان مشاهده بسیاری از استودیو ها و کارگاه ها را فراهم می آورد.
شش واژه ای که پی در پی می آید مترادف هایی برای جست و جوی کانسپت هستند که توسط بسیاری از معماران بیان می شود: ۱)اندیشه های معمارانه 2) نگاره ها 3)ایده های فراسازمانده 4)سارتی 5)ایکمن 6)مترجمان بی واسطه. این قبیل اندیشه های معمارانه معطوف به یک ویژگی (فن معمارانه ) خاص هستند ماند نور آفتاب، فضا، همبستگی فرم ساده و یا نحوه قرار گیری در منظری به خصوص که هر کدام می توانند بر روی روند طراحی بنا تاثیر گذار باشند. به این صورت که این ویژگیآرکی تکتونیکی، پایه اخذ تصمیمات در طراحی خواهد بود. یک نگاره، یک الگو یا ایده است که در طول طراحی پروژه تکرار می شود و در سطح پایین می تواند یک نقش هندسی به خصوص باشد که در سراسر یک طرح مشاهده می شود. همچنین این نگاره می تواند سطوح بالاتری هم داشته باشد. ایده پردازی معماریایده ها تفکراتی معین هستند که از مشاهدات مدارک و اندیشه برای ما حاصل می شوند. در معماری ایده ها شامل مسائل مختلفی می شوند مانند چگونگی جهت گیری ساختمان ها، جانمایی یک آشپزخانه در یک واحد، روش های بهره گیری از جریان طبیعی هوا، ارزش انرژی و حفظ و صرفه جویی در آن، اهمیت مصالح، دوام. تعامل بین اجسام مناسب ترین راه برای برقراری ترتیب فضایی و یا چیز هایی از این قبیل است. بنابراین ساختمان و طراحی آن شامل تصمیمات کوچک بسیاری و به طور طبیعی کسب مهارت و ارتقا آن در جهت تولید ایده ها که توانایی پاسخگویی به این گستره وسیع از امور را داشته باشد از اهمیت به سزایی برخوردار است. تصورات به جز عدم قطعیت، رابطه زیادی با ایده ها دارند. به طور پیش فرض تصورات در مقایسه با ایده ها از اساس و تکامل و اغلب اهمیتکم تری بخوردارند. ممکن است تصور شودکه تصورات نمی توانند نقشی در شکل دادن کانسپت ها داشته باشند. این نتیجه گیری درستی نیست. در علم سینکتیک یا همان تجزیه و تحلیل مسائل علمی، اصلی اساسی به نام تولید اتفاق ایده ها وجود دارد که بر این اساس هنگام تحلیل مسائل که از راه های موجود قابل حل نیستند، هر ایده یا تصور تازه می تواند سبب گشایش شود. تولید ایده برای کانسپبخش کوچکی از افراد این توانایی را دارند تا با استفاده از سینکتیک و یا سایر روش های تولید اندیشه به ارائه ایده های متنوع برای مسائل بپردازند. ایده هایی که اگر چه به ظاهر بی معنی و بی ارتباط و گاهی موهوم به نظر می آیند ولی در واقع مرحله آغازین اهمیت روند تحلیل مسائل را می سازند. در معماری هم گاهی عناصر یک کانسپت ایده آل را به هیچ عنوان نمی توان در یک جا جمع کرد. در این صورت شاید استفادهاز تصورات برای رسیدن به کانسپت به عنوان تکنیکی اساسی برای شکل دادن کانسپت و البته در نتیجه عدم تجربه کافی در طراحی آشپزخانه و کانسپت سازی ضروری باشد. دانشجویان می توانند هنگامی که قصد شکل دادن کانسپتی را دارند ابتدا تصورات خود را شکل دهند. :: بازدید از این مطلب : 13 نوشته شده توسط : محسن
عبدالعزیز فرمانفرمائیان (۱۲۹۹ – ۳۱ خرداد ۱۳۹۲، پالما ده مایورکا، اسپانیا) معمار معاصر ایرانی، استاد دانشگاه تهران و از بنیان گذاران نظام مهندسی جدید در ایران بود. عبدالعزیز فرمانفرمائیان در سال ۱۲۹۹ در خانوادهای متمول و وابسته به سلطنت قاجار در خوزستان به دنیا آمد. او فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما و بتول خانم احشمی کرمانشاهی بود. پدرش از نوادگان عباس میرزا بهشمار میآمد و سالها به عنوان والی ایالتهای مهم حکمرانی کرده بود و مادرش بتولخانم از جانب پدری به سادات احشمی کرمانشاه و از طرف مادری به خاندان دولتشاهی و محمدعلی میرزا دولتشاه نسب میبرد. او علاوه بر عبدالعزیز از فرمانفرما صاحب هشت فرزند شد، از جمله مریم فیروز (مؤسس سازمان زنان حزب توده)، منوچهر فرمانفرمائیان (نویسنده کتاب خون و نفت) و عبدالعلی فرمانفرمائیان (مؤسس نخستین پالایشگاه خصوصی نفت در ایران).فرمانفرمائیان تحصیلات خود را در دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس گذراند و در آوریل دهه ۳۰ فارغالتحصیل شد و به ایران بازگشت. او ابتدا در گاراژ پدر خود کار طراحی را آغاز نمود. وی سپس در یکی از آتلیههای دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران زیر نظر محسن فروغی همراه با مهندس آفتن دلیان، هوشنگ سیحون و حیدر غیایی به کار و تدریس مشغول شد. آثار تولیدی دفتر وی عمدتاً به صورت کامل با طراحی معمارانی که در آنجا مشغول به کار بودند ابه انجام میرسید و وی نقش راهبردی در روند جاری قراردادها و امور مدیریتی دورکاری را بر عهده داشت. تمامی جمع پرشمار برادران و خواهران وی از شخصیتهای ذینفوذ عصر پهلوی در ایران بودند. فرمانفرمائیان در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون توانست طی شکایتی از دولت ایران از محل حسابهای بلوکه شده ایران در ایالات متحده کل خسارت خود در رابطه با خروجش از ایران را که بالغ بر یک میلیون دلار بود دریافت کند. استادیوم ورزشی آزادیورزشگاه ملّی ایران است. این ورزشگاه برای میزبانی بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ که در تهران برگزار میشد ساخته شد. این ورزشگاه در واقع بخشی از مجموعهٔ ورزشی آزادی است؛ که بازیهای خانگی تیم ملی فوتبال ایران و همچنین دو تیم بزرگ پایتختنشین استقلال و پرسپولیس در این ورزشگاه برگزار میشود.طبق گزارشی که در مهرماه سال ۱۳۹۲ در بلیچر رپورت منتشر شد، ورزشگاه آزادی در میان ۲۰ ورزشگاه برتر جهان جای گرفت. همچنین این ورزشگاه برای مدت زیادی در رسانههای مطرح جهان از جمله گاردین بهعنوان یکی از بزرگترین ورزشگاههای جهان مطرح بود. ساختمانهای شرکت نفتبناي ساختمان شركت ملي نفت، وزارت نفت كنوني در اواسط دهه 1330 خورشيدي در محل سابق باشگاه شركت ملي نفت در خيابان طالقاني (تخت جمشيد سابق) تقاطع خيابان حافظ آغاز شد. مسجد دانشگاه تهرانمعماری بنا ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و معماری مدرن میباشد. مسجد دانشگاه تهران در فضایی به وسعت ۱۸۰۰ مترمربع ساخته شده که ۹۰۰ مترمربع به شبستان و ۹۰۰ مترمربع نیز به صحن مسجد اختصاص یافتهاست. زیرسازی بنا از سنگ داغون اصفهان و بتن مسلح و دارای گنبدی به شکل عدسی است که دورکاری پایههای آن را ستونهای مورب از بدنه اصلی ساختمان جدا کردهاست. ستونها و فلکه دور گنبد و شبکههای طبقه اول از کاشی معرق و توسط استادان کاشیساز اصفهانی تراشیده و نصب شدهاست.کتیبههای شبستان نیز به همین شیوه از زمینه یک رنگ ساخته شدهاست. در کاشی کاری مسجد آیاتی از قرآن مجید به کار رفتهاست. این مسجد دارای دو مناره، هر یک به ارتفاع ۲۸/۴۰ متر میباشد که تمامی با سنگ تراورتن پوشیده شده و عبارت «الملکلله» روی آنها نقش بستهاست. در طراحی بنا بر اصالت هنری کاشی کاری عهد سلجوقیان که توسط هنرمندان و معماران ایرانی به وجود آمد و در زمان صفویه کامل شد تأکید شدهاست. ساختمان وزارت کشاورزیساخت بنای ۲۴ طبقه وزارت کشاورزی که به آن کاخ کشاورزی هم اطلاق می شود، در سال در سال ۱۳۴۹ شروع و ۱۳۵۳ توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی شد و پس از آن توسط پیمانکاران ایتالیایی ساخته شد و در سال۱۳۵۴ ، به بهره برداری رسید. پاویون ایران در اکسپو ۶۷ مونترال، کانادانمایشگاه جهانگیر و بینالمللی ۱۹۶۷ یا به اکسپو ۶۷ یک نمایشگاه بینالمللی دورکاری همگانی بود که در سال ۱۹۶۷ در مونترال در استان کبک کانادا برگزار شد. این نمایشگاه به عنوان کامیابترین و موفقترین نمایشگاه جهانی سده بیستم شناخته میشود که بیشترین شمار بازدیدکننده تا آن تاریخ و ۶۲ کشور مشارکتکننده را در بر میگرفت.اکسپوی جهانی سال ۱۹۶۷ با موضوع کلی ” انسان و جهان پیرامونش ” در مونترال کانادا شکل گرفت . پاویون ایران با عنوان هزار و یک چهره از ایران ” در این اکسپو شرکت کرد. طراحی پاویون ایران بر اساس فیلپا هایی نشات گرفته از معماری سنتی ایران که با تزییناتی به رنگ لاجورد از کاشی معرق اصفهان پوشانده شده بود ، انجام شد. پاویون در دو طبقه با بازشو در میان آن طراحی شده است که بازشو سیالیت بصری بیشتری به فضا داده است . لبه های بازشو با طرح های مس و نقوش اسلیمی تزیین یافته است .
طرح پاویون ایران در نمایشگاه بین المللی مونترال با اهداف طراحی شده ولی معمار کوشیده است تا در پس معماری مدرن، صورتی ایرانی به کارها بخشد. موزه فرش ایرانیکی از موزههای استان تهران است. این موزه به دستور دورکاری شهبانو فرح پهلوی ساخته شد و در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به وسیله وی گشوده شد. این موزه در ضلع شمالی پارک لاله تهران واقع شدهاست. در این موزه فرشهای بسیار نفیس از سراسر ایران که حاصل کار هنرمندان مشهور میباشد به نمایش گذاشته شدهاست . هدف از تشکیل این موزه را میتوان پژوهشی در سوابق،تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست. این موزه شامل سایر محصولات از قبیل گلیم هم میشود. وی نمایی بیرونی این موزه را همچون یک دار قالی ساخته است و مهمترین شاخصه آثاری که او طراحی کرده است روح وخصلت ایرانی بودن و حفظ اصالت است.
وسعت موزه ۳۴۰۰ متر است که در دو تالار مجزا تفکیک شده است تالار اصلی دورکاری در طبقه همکف، نمایشگاه دائمی ۱۵۰ عدد قالی از دوران های مختلف از قرن نهم تا دوره ی معاصر است . که ۱۳۵ عدد از آنها به شاهکارهای قالی ایران از شهرهای مختلفهمچون اصفهان، تبریز، کاشان، کرمان، خراسان و کردستان است و یکی از بهترین جاهایی است که در آن می توان تاریخ و هنر را با هم در یک جا دید. و تالار طبقه فوقانی برای نمایشگاه های فصلی و موضوعی تعبیه شده است. :: بازدید از این مطلب : 12 نوشته شده توسط : محسن
پروژه انتخاب کاغذ دیواری از مهم ترین فاکتور های طراحی و چیدمان داخلی است. از آن جایی که فضای پذیرایی پررفت و آمد ترین بخش خانه و محل پذیرایی از مهمانانتان می باشد، انتخاب بهترین چیدمان و رنگ بندی میتواند تاثیر بسیاری بر حس و حال خودتان و عزیزانتان داشته باشد و همچنین می تواند نشان دهنده سلیقه شما نیز باشد. کاغذ دیواری یکی از انواع دیوارپوش ها هست که دارای تنوع بسیار زیادی در جنس و رنگ می باشد و همین موضوع می تواندانتخاب آن را کمی مشکل کند. در این مقاله نکاتی پیرامون انتخاب کاغذ دیواری مناسب ارائه شده است تا بتوانید از آن ها ایده بگیرید. نکات کاربردی انتخاب کاغذ دیواری مناسب برای فضای پذیرایی
برای اینکه دکوراسیون پذیرایی شما دارای فضایی آرام باشد، طرح کاغذ دیواری باید کوچک و کمرنگ باشد و رنگ ملایم آن فضا را آرامش ببخشد.
نقش کاغذ دیواری پذیرایی در دکوراسیونبعد از مبلمان توجه به وسایل سالن نیز بسیار دارای اهمیت می باشد. در واقع برای انتخاب کاغذ دیواری حتما به رنگ وسایل خود دقت فرمایید . رنگ انتخابی کاغذ دیواری حتما باید با وسایل هماهنگی لازم را داشته باشد در غیر اینصورت باعث ایجاد هرج و مرج و بی نظمی می شود این هماهنگی در انتخاب کاغذ دیواری می تواند با استفاده از تنالیته رنگی مشابه یا استفاده از کاغذ دیواری هایی با رنگ های مکمل باشد. کاغذ دیواری پذیرایی سه بعدی خانه ای شیک و زیبا داشته باشید. یکی از مدل های کاغذ دیواری موجود در بازار کاغذ دیواری سه بعدی است.شما می توانید بخشی از پروژه کاغذ دیواری پذیرایی را سه بعدی انتخاب کنید . اگر شما خانه ای با پذیرایی کوچک دارید تا حد امکان از کاغذ دیواری سه بعدی با رنگ های تیره استفاده نکنید، در عوض برای خانه هایی با متراژ بالاتر استفاده از این نوع کاغذ دیواری بسیار توصیه می شود . کاغذ دیواری مناسب پذیرایی به سبک مدرن همانگونه که در دکوراسیون داخلی عنصر اصلی سادگی است و تا حد امکان باید از طرح های شلوغ پرهیز کرد . در انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی نیز بایستی عنصر سادگی را لحاظ نمود .کاغذ دیواری پذیرایی ساده چندین حسن دارد و آن این است که به راحتی می توان آن را با سایر وسیله های خانه هماهنگ کرد و پس از مدتی باعث نمی شود احساس خستگی و یکنواختی به شما دست بدهد . قیمت کاغذ دیواری عوامل متعددی در قیمت کاغذ دیواری تاثیر گذار هستند. جنس، ابعاد کاغذ دیواری، نوع، هزینه نصب، برند، کشور تولید کننده و … همگی جز عواملی هستند که در تعیین قیمت کاغذ دیواری تاثیر گذار هستند. کاغذ دیواری های ایرانی و خارجی از نظر قیمتیبا یکدیگر متفاوت هستند. کاغذ دیواری خارجی هزینه ی بالاتری نسبت به انواع ایرانی آن دارد. قیمت کاغذ دیواری معمولا به صورت رولی محاسبه می شود و هزینه ی نصب کاغذ دیواری نیز در تعیین قیمت تمام شده آن تاثیر گذار است. نصب کاغذ دیواری پروژه نصب کاغذ دیواری با استفاده از چسب مخصوص و بدون بویی انجام می گیرد که مزیت کاغذ دیواری بر رنگ به حساب می آید. قبل از چسباندن کاغذ دیواری سطح دیوار باید زیرسازی شود و صاف و یکنواخت شود. برای نصب کاغذ دیواری به قلمو، چسب، کاردک پلاستیکی، تیغ موکت بری و خط کش نیاز است. :: بازدید از این مطلب : 11 نوشته شده توسط : محسن
سبک مینیمال چیست؟یکی از پرطرفدارترین سبک های معماری، سبک مینیمال می باشد. عموما افرادی که به دنبال سادگی، آرامش و سکوت اند در حقیقت، مینیمالیسم یک جنبش هنری و طراحی گسترده است که شروع آن به قرن بیستم میلادی باز میگردد. هدف سبک مینیمالهدف این سبک این است که می توان با پرداخت کمتر به تزیینات و جزییات، تنها با تاکید بر خلوص گرایی و سادگی صرف و نیز همچنین طراحی پلان و فضاها به صورت اپن یا باز می باشد تا از هر گونه مخفی گرایی پرهیز شود و به جای آن شفاف سازی به همین دلیل است که شعار معروف این سبک، یعنی “کمتر بیشتر است ” (less is more) یا “هر چه کمتر بهتر! ” رنگرنگ مبلمان باید به گونه ای انتخاب شود که شما را به هدف هر چه ساده تر کردن فضا نزدیک کند. در نوع اصیل این سبک تنها نورپردازیاز اصول اولیه این سبک استفاده حداکثری از نور طبیعی روز است. تحقیقات نشان داده است مبلمانهر چه مبلمان کمتر؛ بهتر! دقیقا می توانید شعار این سبک را در همه جنبه ها و بخش های دکوراسیون داخلی این سبک حتی اصول چینش مبلمان در این سبک به این صورت است که مبلمان قلب فضای شما است که با فضای خالی اطراف احاطه شده است مواد و متریالاستفاده از ساده ترین متریال ها و مصالح طبیعی را می توان در این سبک دید. مانند استفاده از چوب، بتن، شیشه و سنگ و … کفمعمولا می تواند از جنس هر چیزی باشد؛ مانند کف چوبی (پارکت و لمینت) ، بتونی، سنگ، سرامیک و غیره. اما توجه کنید دیوارهادیوارهای خود را تمیز و ساده طراحی کنید. فقط یک یا دو قطعه اثر هنری ساده و بی آلایش را برای دیوار فضایتان انتخاب کنید. انبار یا کمدوسایل اضافی را به انبار انتقال دهید. زیرا در این سبک اثری از کلکسیون وسایل و تجهیزات اضافی دیده نمی شود. :: بازدید از این مطلب : 11 نوشته شده توسط : محسن
چگونه کابینت های قدیمی خود را نو کنیم؟کابینت های خود را بدون اینکه عوض کنید، نو کنید، ممکن است بازسازی کابینت ها در یک آشپزخانه همیشه عملی و یا مقرون به صرفه نباشد ولی شاید شما کابینت های خودتان را دوست داشته باشید و کابینت های شما فقط به در و یا رنگ جدید نیاز داشته باشند. پروژه: نو کردن و یا رنگ کردن کابینت های آشپزخانهچرا نو کردن: اگر سالم است و فقط می خواهید ظاهری جدید به آنها بدهید یا از رنگ آنها خسته شدید و دوست دارید تنوع رنگ جدید را در آشپزخانه تجربه کنید بازسازی بهترین کار است آیا پروژه بازسازی آشپزخانه را شروع کنیم یا نه؟اول از همه قبل از بازسازی به این موضوع فکر کنید که آیا کابینت شما تا 10 سال دیگر سالم باقی خواهد ماند یا خیر؟ اگر بدنه ی کابینت شما خیلی داغون و در ساختار نیز خراب است، در این حالت مجبور هستید به جایگزین کردن کل مجموعه ی کابینت ها فکر کنید.اگر کابینت های شما قاب های محکمی دارد، بازسازی آن ها می تواند یک راه حل مناسب باشد. هزینه ی این کار چقدر خواهد بود؟اگر بازسازی شما در حد رنگ کردن در ها باشد هزینه زیادی نخواهد برد ولی اگر قرار است در کابینت ها تعویض گردد کمی هزینه بالا خواهد رفت و براساس میزان کابینت های شما محاسبه می شود چه کسی را استخدام کنیداگر بخواهید کابینت های خود را یک رنگ ساده بزنید، خودتان نیز می توانید آن را انجام دهید. حتی تعویض دستگیره ها نیز ساده است ولی اگر وقتتان کم است و یا حوصله این کار را ندارید می توانید از یک دستیار کابینت کار کمک بگیرید و اگر حجم بازسازی شما گسترده تر باشد،حتما قبل از انجام آن با معماران، طراحان آشپزخانه مشورت کنید و می توانید ار کسانی که در این کار با تجربه هستند کمک بگیرید. ایده هایی برای نو کردن کابینت های آشپزخانهتم های سیاه-سفید هرگز از مد نمی رود و همیشه ظاهری جدید و جذاب دارند. پیشخوانی مشکی و براق با یک کابینت سفید، آشپزخانه را موقر، زیبا و راحت جلوه می دهد. هیچ چیز در اینجا درهم برهم و پیچیده نیست. همانند تصویر زیر که دو جفت درب شیشه ای قاب دار در دو طرف ماکروویو و اجاق، یکنواختی را از بین برده اند. در این کابینت ها در تصویر فوق تعویض شده اند و یک تم ملایم و معاصر را به فضا داده اند. توجه داشته باشید که درهای کابینت سبکی ساده دارند و سطوح آن ها تخت می باشد که به سبک “شیکِر” معروف اند. این یکی از سبک های مناسب و زیبا برای درب کابینت هاست و می تواند در هر دو طراحی داخلی مدرن و سنتی به کار برده شوند قبل از طراحی:بیایید نگاه دقیق تری به برخی آشپزخانه ها داشته باشیم که چگونه به سادگی تغییر کرده اند، این آشپزخانه دارای سنگ گرانیتی برای صفحه کار است که این گزینه مناسبی است و از سویی کاشی بین کابینت ها از نوع مرغوبی انتخاب گردیده پس باید نگه داشته شود ولی کرم با رگه های فراوان بر روی چوب باعث می شود چوب خام بنظر برسد. بعد از طراحی:با تغییر درهای کابینت و کشوها با چوب افرا و استفاده از رنگ تیره تر، آشپزخانه زیباتر بنظر می رشد. چوب افرا دارای دانه های ملایم و کمتری است و رنگ تیره احساس بهتری به این فضا می دهد. قبل از طراحی:باز در این آشپزخانه فقط چوب ها تعویض گردیده است بعد از طراحی:توجه داشته باشید که اکثر عناصر اصلی آشپزخانه همچنان باقی مانده است. تفاوت ایجاد شده فقط در درب ها و کشوها است همچنین قاب چوبی یخچال که در دید بود ابزار خورده است و بدنه ی جزیره بیشتر از قبل محسوس می باشد. بنابراین ساخت این آشپزخانه خیلی بهتر است. قبل از طراحی:یک بار دیگر دانه های درشت بر روی کابینت با چوب درخت بلوط دیده می شود که باعث می شود از ارزش این آشپزخانه کاسته شود. ولی به جز این نکات منفی موارد مثبتی هم وجود دارد که قابل توجه است، مانند وجود یک پنجره ی بزرگ بالای سینک که باعث می شود میزان زیادی نور طبیعی وارد فضا شود و صفحه گرانیتی و لوازم خانگی بروز. بعد از طراحی:این بار، کابینت ها، درب ها و کشوها در آشپزخانه باقی مانده اند اما به طور کامل رنگ آمیزی شده اند. همچنین مشاهده می کنید که دستگیره ها تعویض شده است. اکنون تضاد بین صفحه گرانیتی تیره با کابینت روشن یک روش ماهرانه است که باعث شده فضا احساس شادتر و تمیزتری به خود بگیرد. قبل از طراحی:در بعضی موارد ممکن است با سطوح آسیب دیده رو به رو شوید. مهم ترین چیز راجع به چوب این است که می تواند آسیب ببیند و تورفتگی داشته باشد و همچنان برای زندگی مجدد احیاء شود. تا زمانی که چوب به علت خیسی تاب ورنداشته است از آن نااٌمید نشوید. بعد از طراحی:در اینجا تعمیر شده است و اثری از خراش و لک بر روی آن نیست. تا زمانی که در کار با چوب به مهارت دست پیدا نکنید، نیاز دارید تا یک نفر این کار را برای شما انجام دهد.چون کار با چوب کمی مشکل است و نیازمند تجربه می باشد. قبل از طراحی:چه چیزی در مورد چوب بلوط به چشم می آید؟ این حمام، کابینت هایی بسیار عالی با مقدار زیادی کشو و فضای ذخیره دارد، فقط مشکل آن این است که بسیار سبک آشپزخانه ای دارد. بعد از طراحی:توجه داشته باشید که بدنه ی اصلی، میز گرانیتی، آینه، سینک و لوله کشی مانند قبل باقی مانده است. یک رنگ سفید بر روی کابینت ها باعث تغییر اساسی آن شده است. قبل از طراحی:این آشپزخانه ی مدرن و جذاب، صفحه تیره سنگی زیبا و کاشی های شگفت انگیز در دیوار پشت سینک خود را داراست. حتی لوازم خانگی آن بروز هستند. اما رنگ چوب و سبک درهای آن با فضا سازگار نیستند. بعد از طراحی:این آشپزخانه به کابینت هایی با رنگ مشکی و درب هایی با سبک ممبران تبدیل شده است و باعث گردیده تا فضا احساس مدرنیته داشته باشد. توجه کنید که در اینجا یک عنصر اصلی فقط تغییر پیدا کرده است و آن به کار گیری رنگ درست در فضای آشپزخانه است. :: بازدید از این مطلب : 14 نوشته شده توسط : محسن
مقدمه ای بر دکوراسیون داخلی تالار پذیراییطراحی داخلی تالار پذیرایی و دکوراسیون داخلی آنامیس آن، بایستی به شکلی باشد که در عین جذابیت و ماندگاری در ذهن، از نظر امکانات و کاربرد نیز در سطح خوبی باشد. این هدف، هنگامی عملی می شود که طراحی داخلی با ملزومات و عناصر داخلی (مثل میز، صندلی، گچبری و غیره) هماهنگی خوبی داشته باشد. همچنین در طراحی داخلی تالار پذیرایی بایدبه سقف و دیوارها توجه زیادی شود و تمام آن از یک تفکر و دکوراسیون داخلی آنامیس پیروی کنند.
تالار پذیرایی، یکی از مکان هایی است که در آن تشریفات و تجملات، از اهمیت بالایی برخوردار است.سبک های مختلفی برای چیدمان دکوراسیون داخلی آنامیس این مجموعه وجود دارد که هر کدام از این سبک ها، دارای احساس خاصی می باشند که در میهمانان ایجاد می شود. چیزی که در طراحی داخلی تالار پذیرایی مهم تر از همه چیز است، این است که شکوه و عظمت بصری در آن ملموس باشد و در کنار این مورد با استفاده از ایده های مناسب، فضایی ایجاد شود که راحتی مهمانان در آن ها دیده شود. ایجاد فضایی زیبا و آراماولین مشخصه ای که در یک تالار پذیرایی مجلل و فوق العاده به چشم می آید، فضایی است که برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته می شود. همانطور که در بند بالا نیز گفته شد، فضای این سالن باید به شکلی باشد که میهمانان احساس خوب و مثبتی داشته باشند و از اینکه ساعتی در این فضا بوده اند، لذت برده باشند.
نورپردازی در طراحی داخلی تالار پذیرایینورپردازی سالن، دیگر فاکتور مهم و اساسی ای است که در طراحی داخلی تالار پذیرایی به آن پرداخته می شود. استفاده از نورهای زیبا و هماهنگ، تاثیر زیادی روی جذابیت مراسم عروسی شما دارد و زیبایی تالار را دوچندان می کند. توجه به تزئینات داخلی سالن پذیراییملزومات و تزئینات جانبی هرمکانی، برای زیباتر شدن محیط تعبیه می شوند و این امر بر کسی پوشیده نیست. در زمینه طراحی داخلی تالار پذیرایی نیز نیاز است از ملزومات و وسایلی مثل پرده، وسایل نصبی روی دیوار و سقف و غیره استفاده می شود. برای مثال یکی از اصولی که برای قرار دادن این ملزومات در کنار یکدیگر وجود دارد، این است که رنگ پرده با دیوار و کف سالن در تضاد باشد تا جلوه بهتر و بیشتری داشته باشد.از دیگر تزئینات سالن های پذیرایی، رو میزی و کاورهای صندلی است که پیشنهاد می کنیم رنگ آن ها را با رنگ پرده یکی کنید.
گچبری سقف و دیوارهای تالار پذیراییگچبری و طرح های روی دیوار و سقف در تالار پذیرایی، بهتر است از نمونه های مدرن و جدید الگو بگیرد. همچنین می توان با استفاده از نورپردازی های زیبا و جذاب، نمایی خاص و دلنشین را به گچبری ها و فضاهایی که به این شکل تزئین شده اند بخشید. طراحی جایگاه عروس در تالار پذیراییجایگاهی که عروس و داماد در آن قرار می گیرند، جدا از محل میهمانان است و باید برای طراحی دکوراسیون داخلی آنامیس این قسمت، ایده های جدیدتری بکار برد. این بخش باید به بهترین شکل طراحی شود؛ چراکه چشمان تمام حاضران در سالن به این قسمت است و بسیار موردتوجه قرار می گیرد. ایده های مختلفی را برای طراحی این بخش می توان بکار برد. مثلا می توان از یک پرده بزرگ و پرجلوه برای فضای پشت این مکان استفاده کرد؛ یا می توان آب نمایی را تعبیه کرد که زیبایی منحصر به فردیرا به این فضا منتقل کرد.
ایجاد تقارن در طراحی داخلی تالار پذیراییدر طراحی محیطی مثل تالار پذیرایی، لازم است تا تقارن را در تمام بخش ها رعایت کرد. این تقارن در دیوار، سقف، کف و همچنین فضاهایی مثل سِن باید احساس شود. همچنین می توان برای جلوگیری از تکراری به چشم آمدن فضا، به صورت کاملا هوشمندانه ای از آینه و قاب های مجلل روی دیوار استفاده کرد. این ایده باعث زیبایی هرچه بیشتر نماهای پس زمینه می شود و جذابیت فضارا به همراه دارد. البته باید این نکته را در نظر داشتکه تابلوهای مناسب با سالن تعبیه شود تا محیط دچار دوگانگی نشود.
بهترین رنگ آمیزی برای طراحی داخلی تالار پذیراییرنگ سفید، یکی از رنگ های پرکاربرد و محبوب است که از زمان های گذشته تا کنون استفاده های زیادی داشته است. اما استفاده مطلق از این رنگ در دکوراسیون داخلی آنامیس تالار پذیرایی اصلا جالب نیست. فرض کنید دیوارها، سقف تالار و تمام ساان سفید باشد، لباس عروس نیز سفید باشد و وی وارد شود؛ اصلا فضای جالبی ایجاد نمی شود. به همین علت شما می توانید از رنگ های دیگری مثل رنگ های تیره (مشکی، قهوه ای و غیره)،رنگ های فانتزی (قرمز، آبی، زرد و غیره) استفاده کنید. تا جایی که می توانید از رنگ های پرانرژی و شاد استفاده کنید تا فضا بیروح نباشد.
شمع آرایی روی میز در دکوراسیون تالار پذیراییاز دیگر ایده هایی که برای دلنشین و زیباتر شدن محیط تالار پذیرایی می توان استفاده کرد، بکارگیری ملزوماتی مثل گل و شمع در کنار هم است. شمعدانی های کوچک و گلدان های فانتزی پیشنهادهای خوبی برای این کار هستند که نمایی باشکوه به میزهای پذیرایی می بخشد. همچنین تزئین میز عروس و داماد با گل و شمع نیز، منظره ای فوق العاده برای عکاسی ایجاد می کند. شمع آرایی و گل آرایی میز عروس و داماد، به دست متخصصین این حوزه ها انجام شود بهتر است. :: بازدید از این مطلب : 13 نوشته شده توسط : محسن
مقدمه ای بر دکوراسیون داخلی تالار پذیراییطراحی داخلی تالار پذیرایی و دکوراسیون داخلی آن، بایستی به شکلی باشد که در عین جذابیت و ماندگاری در ذهن، از نظر امکانات و کاربرد نیز در سطح خوبی باشد. این هدف، هنگامی عملی می شود که طراحی داخلی با ملزومات و عناصر داخلی (مثل میز، صندلی، گچبری و غیره) هماهنگی خوبی داشته باشد. همچنین در طراحی داخلی تالار پذیرایی بایدبه سقف و دیوارها توجه زیادی شود و تمام آن از یک تفکر و دکوراسیون داخلی پیروی کنند.
تالار پذیرایی، یکی از مکان هایی است که در آن تشریفات و تجملات، از اهمیت بالایی برخوردار است.سبک های مختلفی برای چیدمان دکوراسیون داخلی این مجموعه وجود دارد که هر کدام از این سبک ها، دارای احساس خاصی می باشند که در میهمانان ایجاد می شود. چیزی که در طراحی داخلی تالار پذیرایی مهم تر از همه چیز است، این است که شکوه و عظمت بصری در آن ملموس باشد و در کنار این مورد با استفاده از ایده های مناسب، فضایی ایجاد شود که راحتی مهمانان در آن ها دیده شود. ایجاد فضایی زیبا و آراماولین مشخصه ای که در یک تالار پذیرایی مجلل و فوق العاده به چشم می آید، فضایی است که برای پذیرایی از مهمانان در نظر گرفته می شود. همانطور که در بند بالا نیز گفته شد، فضای این سالن باید به شکلی باشد که میهمانان احساس خوب و مثبتی داشته باشند و از اینکه ساعتی در این فضا بوده اند، لذت برده باشند.
نورپردازی در طراحی داخلی تالار پذیرایینورپردازی سالن، دیگر فاکتور مهم و اساسی ای است که در طراحی داخلی تالار پذیرایی به آن پرداخته می شود. استفاده از نورهای زیبا و هماهنگ، تاثیر زیادی روی جذابیت مراسم عروسی شما دارد و زیبایی تالار را دوچندان می کند. توجه به تزئینات داخلی سالن پذیراییملزومات و تزئینات جانبی هرمکانی، برای زیباتر شدن محیط تعبیه می شوند و این امر بر کسی پوشیده نیست. در زمینه طراحی داخلی تالار پذیرایی نیز نیاز است از ملزومات و وسایلی مثل پرده، وسایل نصبی روی دیوار و سقف و غیره استفاده می شود. برای مثال یکی از اصولی که برای قرار دادن این ملزومات در کنار یکدیگر وجود دارد، این است که رنگ پرده با دیوار و کف سالن در تضاد باشد تا جلوه بهتر و بیشتری داشته باشد.از دیگر تزئینات سالن های پذیرایی، رو میزی و کاورهای صندلی است که پیشنهاد می کنیم رنگ آن ها را با رنگ پرده یکی کنید.
گچبری سقف و دیوارهای تالار پذیراییگچبری و طرح های روی دیوار و سقف در تالار پذیرایی، بهتر است از نمونه های مدرن و جدید الگو بگیرد. همچنین می توان با استفاده از نورپردازی های زیبا و جذاب، نمایی خاص و دلنشین را به گچبری ها و فضاهایی که به این شکل تزئین شده اند بخشید. طراحی جایگاه عروس در تالار پذیراییجایگاهی که عروس و داماد در آن قرار می گیرند، جدا از محل میهمانان است و باید برای طراحی دکوراسیون داخلی این قسمت، ایده های جدیدتری بکار برد. این بخش باید به بهترین شکل طراحی شود؛ چراکه چشمان تمام حاضران در سالن به این قسمت است و بسیار موردتوجه قرار می گیرد. ایده های مختلفی را برای طراحی این بخش می توان بکار برد. مثلا می توان از یک پرده بزرگ و پرجلوه برای فضای پشت این مکان استفاده کرد؛ یا می توان آب نمایی را تعبیه کرد که زیبایی منحصر به فردیرا به این فضا منتقل کرد.
ایجاد تقارن در طراحی داخلی تالار پذیراییدر طراحی محیطی مثل تالار پذیرایی، لازم است تا تقارن را در تمام بخش ها رعایت کرد. این تقارن در دیوار، سقف، کف و همچنین فضاهایی مثل سِن باید احساس شود. همچنین می توان برای جلوگیری از تکراری به چشم آمدن فضا، به صورت کاملا هوشمندانه ای از آینه و قاب های مجلل روی دیوار استفاده کرد. این ایده باعث زیبایی هرچه بیشتر نماهای پس زمینه می شود و جذابیت فضارا به همراه دارد. البته باید این نکته را در نظر داشتکه تابلوهای مناسب با سالن تعبیه شود تا محیط دچار دوگانگی نشود.
بهترین رنگ آمیزی برای طراحی داخلی تالار پذیراییرنگ سفید، یکی از رنگ های پرکاربرد و محبوب است که از زمان های گذشته تا کنون استفاده های زیادی داشته است. اما استفاده مطلق از این رنگ در دکوراسیون داخلی تالار پذیرایی اصلا جالب نیست. فرض کنید دیوارها، سقف تالار و تمام ساان سفید باشد، لباس عروس نیز سفید باشد و وی وارد شود؛ اصلا فضای جالبی ایجاد نمی شود. به همین علت شما می توانید از رنگ های دیگری مثل رنگ های تیره (مشکی، قهوه ای و غیره)،رنگ های فانتزی (قرمز، آبی، زرد و غیره) استفاده کنید. تا جایی که می توانید از رنگ های پرانرژی و شاد استفاده کنید تا فضا بیروح نباشد.
شمع آرایی روی میز در دکوراسیون تالار پذیراییاز دیگر ایده هایی که برای دلنشین و زیباتر شدن محیط تالار پذیرایی می توان استفاده کرد، بکارگیری ملزوماتی مثل گل و شمع در کنار هم است. شمعدانی های کوچک و گلدان های فانتزی پیشنهادهای خوبی برای این کار هستند که نمایی باشکوه به میزهای پذیرایی می بخشد. همچنین تزئین میز عروس و داماد با گل و شمع نیز، منظره ای فوق العاده برای عکاسی ایجاد می کند. شمع آرایی و گل آرایی میز عروس و داماد، به دست متخصصین این حوزه ها انجام شود بهتر است. :: بازدید از این مطلب : 13 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|